حمل و نقل عمومي مشهد

۹ بازديد ۰ نظر

حمل و نقل عمومي مشهد

حمل و نقل در مشهد برعهده سازمان فرودگاه، راه آهن،تاكسيراني، اتوبوس راني و خطوط مترو است.

فرودگاه مشهد

 

مشهد داراي فرودگاه بين المللي شهيد هاشمي نژاد است كه در آن پرواز هاي داخلي و خارجي متعددي است.اين فرودگاه در سال 1330 احداث شده است.در سال 1346 باند جديد فرودگاه مشهد از نوع بتن و پايگاه پدافند نيروي هوايي مورد بهره برداري قرار گرفت. با افزايش پروازها و ورود هواپيماهاي DC8 و متعاقباً بوئينگ ۷۲۷، ۷۳۷، ۷۰۷ و ايرباس در سال ۱۳۵۷ پاركينگ و ترمينال جديد برج مراقبت پرواز و ساختمان هاي فرودگاه مورد بهره برداري قرار گرفت.

راه آهن مشهد

 

اداره كل راه‌آهن خراسان يكي از نواحي نوزده‌گانهٔ راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران است با احداث اين شبكه راه آهن، مسير حمل و نقل تجارت جهاني از ۲۱هزار كيلومتر راه آبي براي ارتباط بين شرق و غرب جهان به حدود ۱۲هزار كيلومتر راه زميني كاهش يافت. از طرفي براي راحتي دررفت‌ و آمد بسياري از مهاجران افغاني كه در مشهد زندگي مي‌كنند و همين‌طور تسهيل در ارتباط بين كشورهاي آسياي مركزي، راه آهن مشهد– هرات تا پايان سال  ۱۳۹۴ به بهره‌برداري مي‌رسد.اين ايستگاه  در ضلع شمالي شهر مشهد و در فاصلهٔ ۲ كيلومتري از حرم  امام رضا(ع) قرار دارد. ساختمان ايستگاه توسط معمار ايراني حيدر غيابي طراحي شده است. ايستگاه مشهد به دو ايستگاه باري و مسافري تفكيك شده و داراي ۷۷ خط قبول و اعزام مسافري و خط مربوط به ايستگاه باري و خطوط تخليه و بارگيري در محوطهٔ گمرك و خطوط تعميرات است.

مترو مشهد

 

 

خط يك مترو شهري مشهد در تاريخ 02/12/1389 به بهره برداري رسيد.مشهد بعد از تهران دومين شهر در ايران  است كه از مترو داخل شهري استفاده مي كند و از طرفي مشهد تنها شهري كه از قطارهاي سبك (LRTT) استفاده مي كند.اين مترو سمت جنوب و شمال غرب را كمتر از 50 دقيقه بهم متصل مي كند.روزانه حدود صدهزار نفر توسط اين خط جابه جا مي شوند.فاز اول خط دو اين مترو در سال 02/12/1395 به بهره برداري رسيد.مترو مشهد داراي 5 خط قار شهري است.

اتوبوس راني مشهد

 

 

اين سازمان متولي حمل و نقل عمومي در مشهد و حومه آن است. علاوه برخطوط شهري، بسياري از روستاهاي پيرامون مشهد نيز از خدمات اتوبوس‌راني بهره‌مند هستند.در سال 1391 سامانه بي آر تي در اين شهر راه اندازي شد.

تاكسيراني مشهد

 

 

تاكسيراني مشهد سابقه 55 ساله دارد.تا قبل از سال 1376 امور تاكسيراني توسط بخش خصوصي اداراه مي شد .با تصويب مجلس شوراي اسلامي جهت تمركز امور حمل و نقل درون شهري، سازمان‌هاي مديريت و نظارت بر تاكسي‌راني تحت پوشش شهرداري‌ها تشكيل گرديد. از جمله وظايف اين سازمان نظارت بر امور حمل و نقل درون شهري تاكسي‌ها، ساماندهي و بهسازي ناوگان و هم‌چنين مديريت بهره‌وري تاكسي‌ها، نظارت بر تأسيس و عملكرد شركت‌هاي حمل و نقل خصوصي تاكسي‌راني است. در حال حاضر ۱۴۴هزار دستگاه تاكسي در شهر مشهد وجود دارد كه نيمي آز آنها فرسوده شده است.

 

مطالب مرتبط:

تور مشهد تابستان 96 

تور مشهد تير 96 

تور مشهد مرداد 96

تور مشهد شهريور 96

تور مشهد پاييز 96 

تور مشهد مهر 96 

تور مشهد آبان 96 

تور مشهد آذر 96 

 

تور مشهد نوروز 97 

تور مشهد از شيراز 

تور مشهد از تبريز

تور مشهد از اصفهان

تور مشهد از كرمانشاه

تور مشهد از كيش 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.