موقعيت جغرافيايي كيش

۸ بازديد ۰ نظر

جزيره كيش يك خشكي حقير چون كشتي نشسته در آب هاي گرم و كم عمق خليج فارس است، خرده اقليم ها (ميكرو كليماي) آيين به شدت در سلطه پديده هاي برآمده از بستر بزرگ آبي است كه حوزه ي نوسان دگرگوني ها دماي شبانه روزي آن در روزها سال بسياركم است. خفگي بخار آب جزيره در اغلب روزها سنه غالباً در حدي زياد بالا اسـت(رطوبت نسبي 50 – 60درصد). دويي دماي متوسط يوميه جزيره در طول سنه كم تر از 9 – 10 درجه است و سرنگوني دما هيچ گاه در كران يخبندان يا صفر نيست.
براساس ديتا هاي هواشناسي بهترين قيمت تور كيش مقدار متوسط رطوبت در هر كيلوگرم هواي گرم و خشك جزيره در دي ماه 15 گرم و تيرماه نزديك 25 گرم است. هواي كيش در ماه هاي مهر لغايت فروردين، داراي گرماي ملايم ومطبوع است ودر اين فاصله ي زماني جزيره در شرايط زيست محيطي دلخواه قراردارد. از ارديبهشت لغايت مهر هواي دين گرم و شرجي و ميانگين دماي روزانه جزيره در اين ماه ها تقريباً تقريبا  به هم است. در ارديبهشت چون آب دريا هنوز سرد و رطوبت نسبي پائين است هواي مذهب تقريباً خشك و باد آن ملايم، خنك و نسيم وار بوده و در مجموع هواي آن بهاري و لطيف و شرايط زيست محيطي آن زياد دلخواه است.
تفاوت دما بين گرم ترين و سردترين ماه آيين نزديك 16درجه است. يعني دي ماه داراي ناچيز ترين تبخير با نوسان 12 درصد و خنك ترين و خشك ترين ماه جزيره و مرداد ماه با بيش ترين ميزان تبخير و با تغيير و نوسان نزديك 28 درصد حائز بيشترين تبخير و گرم ترين ماه جزيره است. تبخير زياد روزها مرداد ماه در وقوع بارش هاي اتفاقي هر از چندگاه جزيره به صورت رگبارهاي موسمي كه متأثر از جريان هواي نمور اقيانوس هند در اين ناحيه است بي تأثير نيست. باران هاي اتفاقي مردادماه كه عمدتاً سيل آسا است و در مدتي اختصار فرو    مي ريزند، غالباً خاك را شسته و به دليل گرماي بالاي سطح زمين نم آن ها به سرعت از خاك محو مي گردد، و در همان سان باران هاي اين ايام خويش نعمت و رحمت آسماني است كه بايد متعلق به سهم ي كافي گرفت و با ايجاد آب بندها و سدهاي بزرگ و كوچك انبوه آب آن را كنترل كرد. با آن كه كيش روي گنبد نمكي پيمان دارد، اما برخلاف جزاير ديگر (مانند قشم)، هنوز رأس گنبدهاي نمكي زيرين آن بسيار بالا نيامده است و فلذا خوشبختانه وضع زمين شناختي جزيره به نحوي است كه نفوذ آن ها به زيرزمين مايه بالا آمدن شوري نمي شود و با تمهيداتي ميتوان نزولات آسماني را مدتها بعد از هر بارندگي در آب بندها نگهداري كرد و حداكثر به كارگيري آنها را نمود (زمينهاي شوق جزيره نسبت به همه مساحت آن زياد مختصر است).

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.