اقتصاد وگردشگري كيش در دوران ركود هم راكد نشد

۸ بازديد ۰ نظر

به گزارش روابط عمومي و اموربين الملل سازمان منطقه آزاد كيش، علي طيب نيا با اشاره به روزهاي اخير و حضور گروه هاي گوناگون سرمايه گذاري از كشورهاي بيگانه براي فعاليت در ايران گفت: برگزاري اين كنفرانس علاوه بردستيابي به اهداف از پيش تعيين شده، فرصت ارزشمندي براي شناساندن ظرفيت هاي خفته كشورمان به شركت كنندگان بيگانه تور كيش است.
وي افزود: ايران داراي مجموعه اي ازظرفيت هاي خفته براي رشد وتوسعه فعاليت ها و بنگاههاي اقتصادي است كه داشتن رتبه اول ذخاير نفت وگاز در عالم گرد از اين پتانسيل هاست.
وي از وجود ذخاير معدني خوب، نيروي كارآ مد و پرداخت دست مزد رقابتي، وجود بازار كبير و رو به رشد داخلي كه در منطقه خاورميانه و آفريقا بي‌ نظير است، جغرافياي اقتصادي ايران در خاورميانه و پيمان گرفتن در گذرگاه ارتباطي شمال و جنوب و شر ق به غرب به عنوان شاخصه هاي منحصر بفرد كشورمان ياد كرد.
علي طيب نيا گفت: تحريم‌ ايران با منظور ايجاد ركود اقتصادي، تشديد بيكاري وازبين بردن پايداري ملت كشورمان اتمام شد و در اين مدت تلاش شد كاربرد صلح‌ آميز از انرژي هسته‌اي درايران متوقف شود.
وي افزود: تجربه تورم بيش از45 درصدي از جمله پيامدهاي تحريم ها دركشورمان بود كه ركود اقتصادي نيز به به اتفاق داشت. ولي درپي برنامه ريزيهاي اقتصادي نرخ تورم امروز به زير14 درصد واصله است و قبل بيني مي شود اين روند تفريق تاپايان سال جاري نيز پيوستگي يابد به نوع اي كه نرخ تورم يك رقمي شود.
وزير اموراقتصادي و دارائي گفت: پس از چند سنه شرايط براي رفع تحريم‌ها فراهم شده است و باتوجه به وجود قوانين و كيش نامه مناسب حمايتي فرصت احسان براي سرمايه‌گذاران بيگانه در ايران فراهم است.
طيب‌نيا با اشاره به رشد منفي اقتصادي در دو سنه پياپي تصريح كرد: در چهار فصل رشد اقتصادي مثبت شد و البته اين رشد متعاقب رونق صنايع كبير بدست آمد كه اين رونق در حال تسري به صنايع كوجك است .
وي پافشاري كرد : موفقيت اقتصادي كشورمان در مواجهه با دشواري ها مقوله را براي كسب نتايج خوب در مذاكرات هسته‌يي فراهم كرد و براي نخستين بار در تاريخ، حق صلح‌ آميز ايران مهر تاييد گرفت.
طيب نيا با اشاره به گذر كشورمان از دوره تحريم به شرايط عادي گفت: شكل گيري گنجايش هاي جديد درپي تحريم ها از دسته مزاياي ارزشمند دوران سخت تحريم بود وبزودي بارفع محدوديت‌هاي سيستم بانكي، كشتيراني و بيمه اي تبادلات اقتصادي رونق مي گيرند.
وزير امور اقتصادي و دارايي از تحريم ها به عنوان فرصتي ياد كرد كه با اقدامات انجام شده در دوسال گذشته براي تفريق اختصاص هاي نفتي، باعث درمان بيماري مزمن اقتصادنرخ ويژه تور كيش ايران يعني اقتصاد متكي به نفت شد تاحدي كه تراز بازرگاني صادرات نفت كاهش يافت و در 5 ماهه نخست امسال تراز تجاري محصولات غير نفتي با مازاد روبرو شد به گونه‌اي كه صادرات از واردات افزوني يافت.
طيب‌نيا با تاكيد بر پيوستگي روند تفريق اختصاص به اقتصاد نفتي در دوران پساتحريم طبق برنامه ريزيهاي سپريدن شده گفت: ايران مي‌تواند از منابع مسدود شده خود در بيرون استفاده كند كه اين امكانات بايد با قرارگرفتن در پسنديدن دسته خصوصي به رشد مبتني بر افزايش بهره‌ وري، دانش فني و فناوري‌هاي جديد و از جانب ساير رشد مستمر و درونزا كمك كند.
وزير امور اقتصادي و دارايي مملكت گفت: دولت در پسا تحريم با شفا فضاي سوداگري و شرايط دسته خصوصي داخلي و بيگانه بر اقتصاد ايران متمركز مي‌شود.
طيب‌نيا افزود : در حال آماده ايران داراي دو مزيت ارزشمند است  كه يگانه از اين مزايا وجود پتانسيل هاي اقتصادي كشورمان درزمينه هاي مختلف است و ديگر اينكه جمهوري اسلامي ايران امن ترين و با ثبات ترين مملكت منطقه است.
وي در پيوستگي از وجود قوانين و مقررات مناسب، استحكام وامنيت در پيرامون اقتصادي به نوع اي كه سرمايه گذاران امكان پيش‌بيني چگونگي اقتصادي را داشته باشند و وجود فضاي پسنديده كسب و كار به عنوان سه عامل مهم و كارساز بر سرمايه‌گذاري خارجي ياد كرد كه درحال حاضر اين شرايط به خوبي دركشورمان فراهم است و در راستاي افزايش بسترهاي حمايتي و اصلاح قوانين به منظور ايجاد شرايط پسنديده براي سرمايه گذاران در حال رسيدگي قوانين كشور و تاثير آن در سرمايه‌گذاري خارجي و داخلي هستيم.
وزير امور اقتصاد و دارايي با اشاره آرامش برپايي شده در دو سال بازپسين در بازار ارز و زر گفت: با حذف تحريم‌ها كشور آماده است جهش بزرگواري به جلو داشته باشد به گونه اي كه بعدها ايران بالاترين نرخ رشد را در ناحيه خواهد داشت و در اين بين صنعت فولاد كه صنعتي راهبردي در مملكت محسوب مي‌شود، جايگاه ويژه‌اي دارد .
طيب نيا ميزان فرآوري و مصرف فولاد را معيار مقايسه رشد اقتصادي در كشورها برشمرد كه دركشورمان با پروا به هستي اين ظرفيت عظيم مي‌توان در جهت برپايي فضاي امروزين سوداگري ورشد اقتصادي از آن بهره برد.
وي افزود: نگاه دولت به صنايع متالوژي و فولاد، نگاه جامع، بلندمدت و بخردانه است و حمايت بنيادي از اين صنايع از دسته اولويت‌هاي دولت بهترين قيمت تور كيش محسوب مي‌شود.
طيب‌نيا با اشاره به افزايش نرخ رشد اقتصادي كشور و چشم‌ اندازهاي مطلوبي درپي درخواست هاي رو به گسترش صنعت فولاد آشكار شده از افزايش رقابت‌ پذيري در صنايع متالوژي و فولاد به عنوان اهداف اصلي در برنامه ريزيهاي اقتصادي كشور ياد كرد.
وي از سفر شمار زيادي از هيات‌هاي خارجي به ايران در هفته‌هاي تازه ابراز خرسندي كرد وگفت: اين هيات‌ها دربازديد از كشورمان وامكانات موجود در ايران حيرت زده شده‌اند زيرا انتظار نداشتند با وجود تحريم ها اين كل فرصت را در اقتصاد ايران ببينند.
گفتني است كنفرانس آهن و فولاد متال بولتن درايران از سه شنبه 24 شهريور با حضور شركت كنندگاني از 25 كشور گوناگون به ميزباني تور كيش ابتدا شده است وبه مدت دو روز ادامه دارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.